De ervaring leert dat veel kopers worden gedreven door opportunisme. Het verwachte synergiepotentieel wordt onvoldoende onderbouwd en vaak overschat. Logisch, als ondernemer denk je in mogelijkheden en kansen. Wanneer overnames echter onderdeel worden van de bedrijfsstrategie dan wordt het overnameproces óók een bedrijfsproces. Dat vraagt dus om een goede voorbereiding.

De meeste aandacht in de overnamemarkt wordt besteed aan de transactiefase. Het verdienmodel van Corporate finance adviseurs is daar dan ook op gebouwd. In dit model wordt een overname met het sluiten van een deal als succesvol gezien. Aedificem is van mening dat het succes van de overname pas kan worden beoordeeld na de integratiefase. De kans op succes wordt bepaald door de voorbereidingsfase. Dat maakt ons anders. Voor een goede voorbereiding volgen we een stappenplan.

Het stappenplan voor de voorbereiding op een overname

1

Assessment

Misschien niet verwacht, maar de voorbereiding op een overname begint bij de evaluatie van de eigen onderneming. In de praktijk blijkt dat een succesvolle overname niet haalbaar is wanneer de basis niet op orde is. Daarom beoordelen we welke bedrijfsonderdelen groei kunnen remmen. We letten hierbij met name op de schaalbaarheid en het volwassenheidsniveau van elk bedrijfsonderdeel. We starten bij jouw missie en de onderliggende propositie en het businessmodel. Wat is jouw identiteit, wat wil je bereiken en hoe doe je dat nu? Vervolgens onderzoeken we de organisatie, de processen en de techniek. Eén van de synergievoordelen die in korte tijd gerealiseerd kan worden bij een overname zijn de ondersteunende processen. Dan is het belangrijk dat deze processen zo zijn ingericht dat ze kunnen groeien zonder stijgende kosten. Is de IT-omgeving actueel en schaalbaar? Is de eigen administratie voldoende voorbereidt en ingericht op uitbreiding? De resultaten van het assessment bespreken we met het senior management.

2

Voorbereidingsprogramma

Uit de resultaten van het assessment volgt een voorbereidingsprogramma. De bevindingen worden geprioriteerd en projectmatig opgepakt en verbeterd. Het programma creëert urgentie voor groei en zorgt ervoor dat de onderneming in de startblokken komt te staan. Ook zorgen we ervoor dat het voorbereidingsprogramma direct invloed heeft op de winstgevendheid van de onderneming. Als resultaat ontstaat een stabiele basis met een breed fundament voor groei. 

3

Buy and build strategie

Tijdens het doorlopen van het assessment en het voorbereidingsprogramma ontstaat een scherp beeld op de organisatie. Zowel de zwakke eigenschappen als de sterke punten geven kaders aan een buy and build strategie. Tijdens strategiesessies kijken we vooruit naar de te bereiken doelen. Blijft het bij één overname of zijn er meer overnames nodig? Hoe beweegt de markt en wat zijn de criteria van een overnamekandidaat? Wat zijn belangrijke omgevingsfactoren en welke risico's kleven er aan? Het geheel wordt samengevat in een buy and build strategie. 

In deze drie stappen is jouw organisatie klaar om een overname tot een succes te maken!

"Zonder Aedificem zou mijn bedrijfsoverdracht nooit zijn gelukt. Achteraf zie ik pas hoe waardevol een adviseur is tijdens een bedrijfsverkoop."

"Tijdens onze samenwerking kwam ik er achter dat groei door overnames zoveel effectiever is dan door zelf aan mijn eigen organisatie te blijven sleutelen."

"Door een goede voorbereiding is de waarde van mijn onderneming met 30% gestegen. Ik had nooit gedacht dat de voorbereiding op een verkoop zo belangrijk was."

Ik wil meer weten over een bedrijfsverkoop of overname

Wil je meer weten of het kopen of verkopen van een bedrijf, laat dan hieronder je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met jou op.

De creatie en realisatie van waarde