Hoe verkoop ik mijn bedrijf?

Een bedrijf verkopen, daar hou je je als ondernemer waarschijnlijk niet vaak mee bezig. Toch is dit één van de belangrijkste momenten in het leven als ondernemer. Het is bepalend voor je succes en geeft mogelijkheden tot financiële vrijheid. Vaak biedt het een veel groter financieel gewin dan het rendement uit een management fee of dividend. Een bedrijf verkopen wil je daarom ook graag in één keer goed doen. Dat vraagt om een goede voorbereiding.

Een verkoop van een bedrijf volgt vaak een vast stappenplan. Veel corporate finance kantoren focussen zich vooral op de deal. Dat is namelijk hun verdienmodel. Aedificem focust zich vooral op de voorbereiding. We zijn er namelijk van overtuigd dat de voorbereiding ook het succes van de verkoop bepaalt.

In een 10-stappenplan nemen we je mee door alle facetten van een verkoop:

Stap 1: Assessment

Als je iets wil bereiken zal je eerst moeten weten waar je nu staat. Een koper denkt in risico’s, terwijl je als ondernemer denkt in kansen. Stap nu eens weg van jouw bedrijf en kijk van buiten naar binnen. Wat zijn nu de risico’s? Wat gebeurt er als jij er straks niet meer bent? Zijn de financiële cijfers eenduidig en up to date? Zijn de processen gedocumenteerd? Al deze vragen verdienen een passend antwoord.

Wil je weten of jouw bedrijf klaar is voor verkoop? Doe nu de quickscan 'is mijn bedrijf verkoopklaar?'

Stap 2: Waardecreatie

Als je jouw onderneming goed in kaart hebt gebracht weet je precies wat er te doen staat. Neem tijd om alle risico’s weg te nemen of te beperken. Weet dat bij het bereiken van elke mijlpaal jouw bedrijf in waarde is toegenomen.

Wil je weten hoeveel jouw bedrijf waard is? Doe dan de quickscan: 'hoeveel is mijn bedrijf waard?'.

Stap 3: Exit-strategie

Het is tijd om een passende exit-strategie op te zetten. Wat zijn je wensen en wat wil je bereiken met een verkoop? Wil je nog een aantal jaar door werken of wil je direct volledig uit het bedrijf stappen? En wie zijn nu passende kopers? Ontdek in deze fase alle mogelijkheden en ontwikkel zo een goed beeld over hoe jouw ‘dream-exit’ er uit ziet.

Stap 4: Profielschets

Om met de juiste koper in contact te komen zul je deze moeten vinden en benaderen. Dat kan je doen door geanonimiseerd de belangrijkste informatie op te nemen in een ‘teaser’. Daarmee wek je de interesse van potentiele kopers en zorg je ervoor dat dit niet breed in de markt bekend wordt. Je wil namelijk voorkomen dat jouw klanten of leveranciers dit te weten komen. De ‘teaser’ kan je verspreiden aan een eigen geselecteerde doelgroep, maar je kan ook gebruik maken van verkoopplatforms zoals www.brookz.nl. Daar verzamelen kopende en verkopende partijen zich en kunnen anoniem inschrijven op projecten.

Stap 5: Waardering

Een goed beeld van de waarde van jouw onderneming is belangrijk tijdens onderhandelingen. Om dit van tevoren uit te voeren weet je in ieder geval welke koper nu serieus is en wie niet. Diverse methoden kunnen gebruikt worden om de waarde te bepalen, afhankelijk van de onderneming. Hierover kun je meer lezen in een ander artikel à verwijzing.

Stap 6: Selectie

Op basis van de resultaten die terugkomen uit de markt maak je een selectie van partijen waar je graag het gesprek mee wil voeren. Voordat je meer (gevoelige) bedrijfsinformatie deelt leg je een geheimhoudingsverklaring voor. Hiermee voorkom je dat er misbruik gemaakt wordt van de informatie die je deelt. Na ondertekening hiervan verstrek je aanvullende bedrijfsinformatie, vaak in de vorm van een informatie memorandum. Hierin staat meer over jouw bedrijf, de organisatie, marktinformatie en financiële informatie.

Stap 7: Onderhandeling

Wanneer na het verstrekken van meer informatie er partijen zijn die de intentie hebben om over te gaan tot koop is het tijd om te onderhandelen. De potentiele koper zal nog meer vragen hebben en meer informatie willen zien om risico’s beter in te kunnen schatten. Let op: hou in de gaten of een potentiele koper daadwerkelijk geïnteresseerd is of vooral op zoek is naar informatie!

Wanneer de koper een antwoord heeft gekregen op al zijn vragen kan er overgegaan worden op een bieding. Dit wordt vormgegeven in een intentieovereenkomst. Hierin worden de kaders van de bedrijfsoverdracht opgenomen, het biedingsbedrag en de koopstructuur. De intentieovereenkomst is wel degelijk een juridisch document, maar kan nog in kleine mate wijzigen, afhankelijk van wat er komt uit een due diligence onderzoek.

Stap 8: Due diligence

Na het tekenen van de intentieovereenkomst voert de koper een boekenonderzoek uit. Hij controleert of alle informatie wat is gedeeld in de gesprekken ook kloppen met de praktijk. Komen er hier grote verassingen uit, dan zal de koper dit gebruiken om de prijs aan te passen. In dat geval ontstaan er nieuwe onderhandelingen. Zijn er geen verrassingen dan kan er over gegaan worden tot verkoop.

Stap 9: Verkoop

De verkoop vindt plaats door de intentieverklaring om te zetten in een definitieve koopovereenkomst. Deze koopovereenkomst wordt voorgelegd aan de notaris, die de koopovereenkomst bekrachtigd.

Stap 10: Ruimte voor een nieuw begin

De verkoop is afgerond en er is ruimte ontstaan voor een nieuw begin. Je hebt het succes als ondernemer weten te verzilveren met een succesvolle verkoop!

Bovenstaand stappenplan verteld natuurlijk niet alles. Meer informatie voor een succesvolle verkoop vindt je in de andere kennisartikelen op à verwijzing website.