Wat is het beste moment voor verkoop?

De leeftijd van een bedrijf na verkoop daalt de afgelopen decennia hard. Waar vroeger een bedrijf een leven lang in het bezit bleef van de eigenaar, worden in deze tijd bedrijven steeds eerder verkocht. Ondernemers hebben de wens om steeds eerder met pensioen te gaan, overdracht binnen families komt steeds minder voor en de markt beweegt steeds sneller met veel nieuwe en disruptieve technologieën. Maar wat is nu het beste moment?

Het beste moment is afhankelijk van 3 factoren:

  • Ben jij er klaar voor?
  • Is jouw onderneming er klaar voor?
  • Is de markt er klaar voor?

Op de vraag of jij er klaar voor bent kan alleen jij een antwoord geven. Is de wens om te stoppen mentaal of lichamelijk gedreven? In de loop van de tijd ben je jouw energie om op deze manier te ondernemen verloren. Waar was dat en wat was hiervan de echte oorzaak? Betrek hierbij je omgeving, je partner, vrienden en andere betrokkenen. Er zijn namelijk altijd meerdere opties. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een gedeelte van de aandelen te verkopen zodat je de lasten deelt maar ook het inhuren van een managing director is mogelijk. Een verkoop is daarbij niet alleen een einde maar vooral ook een nieuw begin. Als je weet dat je wil stoppen, hoe ziet een nieuw begin er dan uit?

Zorg dat je eerst jouw onderneming verkoopklaar hebt gemaakt. Hierbij let je zowel op de fiscaal/juridische kant als de organisatorische kant. Richt de organisatie zo in dat deze los van jou als directeur kan draaien. Breng de administratie op orde, maak de juiste investeringen en richt de informatiesystemen zo in dat dit leidt tot de juiste stuurinformatie.

Win advies in om erachter te komen of de markt er klaar voor is. Is er genoeg kapitaal op de markt en is er sprake van een kopersmarkt of is er juist veel soortgelijk aanbod? Wat maakt je dan uniek en anders dan jouw soortgenoten?

Weet je alle drie de vragen te beantwoorden met een ‘ja’? Dan is dat altijd de beste tijd om te verkopen. Zijn er zwaarwegende redenen om te stoppen, bijvoorbeeld vanwege een lichamelijke conditie, huur dan bijvoorbeeld een adviseur in die de markt kent en de organisatie op een verkoop kan voorbereiden.

Twijfel je of jouw antwoord op één van de drie vragen ook klopt en goed genoeg is onderbouwd? Volg onze webinar http://aedificem.hubspotpagebuilder.com/bedrijf-verkopen en stel je vragen.