Zo verhoog je jouw bedrijfswaarde – deel I

De laatste fase, voorafgaand aan een bedrijfsverkoop, is hét moment om de bedrijfswaarde positief te beïnvloedden. Daarmee bedoelen we niet het ‘oppoetsen’ van de cijfers, maar daadwerkelijk de waarde verhogen door het nemen van de juiste (investerings-)beslissingen. De waarde van een bedrijf wordt bepaald door twee factoren waar je aan kan ‘draaien’: ‘de vrije kasstromen’ en ‘het risicoprofiel’. In dit artikel gaan we in op de factor: ‘de vrije kasstromen’.

De vrije kasstroom is het vermogen dat een onderneming in kan zetten om nieuwe investeringen te doen. De vrije kasstroom wordt bepaald door het saldo van de nettowinst uit operationele activiteiten na belastingen en de afschrijvingen, minus de investeringen in vaste en vlottende activa.

De vrije kasstromen kan je op drie manieren beïnvloeden:

  1. Optimaliseer het werkkapitaal
  2. Verlaag je kosten
  3. Verhoog de omzet 

1. Optimaliseer het werkkapitaal

Het werkkapitaal beïnvloed direct de vrije kasstromen. Het werkkapitaal bestaat uit onbetaalde verkoopfacturen, de voorraden verminderd met de onbetaalde aankoopfacturen. Je kan het werkkapitaal dus optimaliseren door debiteurenbewaking toe te passen (hoe sneller de klant betaald, hoe harder de vrije cashflow groeit), door langere betaaltermijnen met leveranciers af te spreken en door de voorraadhoogtes te optimaliseren. Onnodig grote voorraden houden namelijk cash vast.

2. Verlaag je kosten

    De snelste manier om de vrije kasstromen te vergroten is door minder geld uit te geven. Kijk daarbij ook naar de bijdrage van bedrijfsonderdelen of productgroepen aan de winst en overweeg om productgroepen af te stoten of vestigingen te sluiten. Hierdoor zal het winstpercentage direct stijgen. Neem daarnaast nauwkeurig het volledige kostenpatroon van de onderneming (operationele kosten) door en beoordeel of de toegevoegde waarde van de gemaakte kosten. Welke contracten kunnen mogelijk heronderhandeld worden? En is het wagenpark in eigen beheer nog steeds verstandig of is leasen een betere optie?

    Beoordeel tenslotte ook de personeelsbezetting, aangezien dat veelal de grootste kostenpost is. Neem maatregelen bij overbezetting en denk bij aflopende contracten bijvoorbeeld na over de inzet van een flexibele schil.

    3. Verhoog de omzet

      Klinkt misschien als een open deur, maar wat is er op korte termijn mogelijk om de omzet te verhogen? Een mogelijk wijze beslissing is een prijsverhoging. Veel ondernemers zijn terughoudend maar over het algemeen zien we zelden klanten vertrekken in verband met een prijsstijging. Hou natuurlijk wel de prijselasticiteit in de gaten. Beoordeel daarnaast welke inactieve klanten opnieuw benaderd kunnen worden en aan welke actieve klanten je mogelijk extra waarde kan toevoegen door het aanbieden van nieuwe producten of diensten? Focus daarmee op de producten of diensten met de grootste marges, die hebben de grootste invloed op het resultaat en de EBITDA. Beoordeel het klantenbestand en inventariseer de mogelijkheden.

      Onderschat de impact niet (!)

      Door aan de slag te gaan met bovenstaande 3 onderdelen beïnvloed je de vrije kasstromen, stijgt je EBITDA en daarmee de waarde van de onderneming. Onderschat de impact hiervan niet. Mocht je bedrijf namelijk al goed geoptimaliseerd zijn, ook de ‘kleintjes’ hebben bij een optimalisatie toch veel impact. Een simpel rekenvoorbeeld geeft hierbij duidelijkheid.

      De verkoopprijs van een bedrijf wordt in de markt simpel aangeduid met een ‘multiple’. Stel dat je een onderneming wil verkopen met een EBITDA van €500.000 en de gemiddelde markt-multiple is 5x. Jouw onderneming zou daarmee verkocht kunnen worden voor €2.500.000. Weet je voorafgaand aan de bedrijfsverkoop door een beperkte optimalisatie van de kosten en een kleine prijsverhoging de EBITDA te verhogen naar €580.000, is de opbrengst €2.900.000. Dat is een verhoging van €400.000!

      In een volgende post zullen we dieper ingaan om het tweede instrument om de waarde te beïnvloeden: het risicoprofiel.